Asiakirjalaatija Nea Airaksinen huolehtii työkseen siitä, että OP:n asiakkaiden lainanhakuprosessi on sujuvaa – miten työhön liittyvät robotit? 

Kuopiossa Asuntorahoituksen ja asumisen palveluiden operaatioissa työskentelevä Nea Airaksinen saa virtaa arkeensa pienistä onnistumisista. ”Sujuvasta lainanhakuprosessista jää hyvä mieli kaikille.”   

Nea aloitti työssään asiakirjalaatijana maaliskuussa 2021. ”Meitä aloitti samaan aikaa 11 uutta asiakasneuvojaa, ja vaikka minulla oli vahva tausta asiakaspalvelutöistä, oli monella muulla jokin kaupalliseen alaan liittyvä tutkinto tai aiempaa työkokemusta rahoitusalalta. Siksi alku tuntuikin erityisen jännittävältä.”, Nea muistelee. ”Töistä sai kuitenkin otteen nopeasti, sillä työyhteisö tuki uuden opettelussa hienosti alusta lähtien.” hän kertoo.  

Asiakirjalaadinta on tärkeä osa asiakkaiden lainansaantia. ”Työni näkyy asiakkaiden arjessa niin, että me asiakirjalaatijat kokoamme asiakkaan laina-asiakirjat – esimerkiksi asuntolainapaperit - rahoituspäätösten mukaisesti ja huolehdimme siitä, että hän saa ne ajallaan allekirjoitettavaksi.” Nea kertoo. Työhön kuuluu myös muun muassa vakuuksien tietojen päivittämistä ja rahoitusprosessien muiden vaiheiden seurantatehtäviä. ”On hauska ajatella, että aina asiakkaat eivät välttämättä edes tiedä, että heidän laina-asiakirjansa on laatinut ihan oikea ihminen, eikä esimerkiksi jokin automaattinen järjestelmä.”, Nea hymyilee.

Hyvän fiiliksen työporukka tukee ja auttaa  

Asiakirjalaatijan työssä itsenäisestä työotteesta ja päätöksentekokyvystä on hyötyä, sillä työnkuvaan kuuluu paljon tiedon käsittelyä ja soveltamista. ”Se, että osaa kiinnittää huomiota pieniinkin yksityiskohtiin on eduksi, sillä tässä työssä pilkun paikalla on todellakin merkitystä. Kaltaiselleni askartelijaluonteelle tämä sopii oikein hyvin!” Nea nauraa. ”Ja apua saa aina – mikäli jokin vaihe hankkeessa aiheuttaa päänvaivaa, selvitämme sen yhdessä tiimikaverien ja lainaneuvottelijoiden kanssa. Meitä kannustetaankin tekemään rohkeasti itsenäisiä ratkaisuja, sillä virheitä saa kyllä tarvittaessa päivitettyä ja korjattua jälkikäteen.” Nea kertoo.   

Nean tiimissä on paljon melko samanikäisiä tekijöitä ja yhteishenki on Nean mielestä erinomainen. ”Koko porukkamme tekee töitä hyvällä fiiliksellä ja toisiaan tukien. Töissä viihtyy, kun tietää, että voi matalalla kynnyksellä pyytää ja saada apua muilta, sekä puolestaan auttaa tiimiä omalla osaamisellaan.”, Nea kuvailee. Avoin keskusteluyhteys tiimiläisten välillä pitää työilmapiirin positiivisena. ”Meillä ei valiteta turhista, mutta huonommistakin päivistä saa silti jutella rehellisesti ja työkaverit ymmärtävät ja tarjoavat vertaistukea. Taitoja myös päivitetään säännöllisesti, sillä erilaisia kertauskoulutuksia on tarjolla monipuolisesti.”, hän kertoo.  

Aktiivisella asenteella pääsee vaikuttamaan

Asiakirjalaatijan työ on melko joustavaa, ja töitä tehdään sekä etänä tai toimistolla. ”On mukavaa, kun voi itse vaikuttaa siihen, missä työskentelee. Vaihtelu työpäivissä pitää mielen virkeänä, ja siksi olenkin mielelläni mukana erilaisissa vaihtuvissa projekteissa. Teen myös mielelläni hankkeita eri kielillä englannin- ja ruotsinkielisille asiakkaille.” Nea kertoo. Hän arvostaa myös OP:n laajoja työmahdollisuuksia. ”Täällä tehdään niin monipuolisesti erilaisia asioita, että urapolkua voi rakentaa moneen suuntaan. Tekemällä ja aktiivisella asenteella todella oppii ja pääsee vaikuttamaan siihen, mitä osaa ja missä on mukana.”, Nea toteaa.  

Nean työssä on läsnä myös uudenlaisia teknologioita, ja työssä käytetään esimerkiksi robotteja mukana asiakirjojen lähetyksessä ja koonnissa. Viime syksynä Nea osallistui robotittomaan pilottiin, jossa tutkittiin, kuinka robottien toiminta konkreettisesti vaikuttaa rahoitusprosessin kulkuun. ”Kokeilu oli todella mielenkiintoinen, sillä pääsin opettelemaan, miten hankkeiden toteuttaminen sujui ilman robotteja, sekä näkemään enemmän koko prosessin elinkaarta ja laajempaa kokonaisuutta. Projektissa hiotuista taidoista on ollut paljon hyötyä sen päättymisen jälkeenkin.” Nea kertoo.  

Nean kohokohtia työpäivissä ovat pienet onnistumiset, esimerkiksi kun aluksi haastavalta tuntunut tehtävä sujuukin oikein hyvin. ”Uskon, että asiakaskokemukseen todellakin vaikuttaa, että lainanhakuprosessi on mahdollisimman saumaton, ja sujuvaa palvelua on mukava tarjota. Niistä tilanteista jää hyvä mieli kaikille osapuolille.” Nea summaa.